dinsdag 7 september 2010

Schizofrenie, gesprek van de dag.

Ineens was er die totale verwarring. Dus ik ben niet gek? Er zijn veel meer mensen die stemmen horen?

Samen met een collega vandaag een gesprek gevoerd over schizofrenie. Wat ben ik blij dat ik gek ben; zei hij aan het eind van ons gesprek. Ik ook! Prettig gestoord zijn we beide.

Ons gesprek ging over het horen van stemmen. Hij vertelde dat er ook iemand online haar eigen verhaal heeft verteld over het horen van stemmen. Mijn collega vertelde dat er gigantisch veel mensen op gereageerd hebben.
Daar ben ik zooo blij om!

Het is normaal dat je stemmen hoort. Het is aan jou te kijken waar die stemmen vandaan komen. Hoe de stemmen voor jou voelen. Of er verschil in het contact zit. Dat je bij de ene stem je goed voelt en op je gemak, en dat er ook een kan zijn waar je je 'gewaarschuwd' bij voelt. Een gevoel van afstand houden.
Luister naar je eigen gevoel. Bij twijfel, kies er dan voor afstand te houden.

Ook ik check en controleer waar de stemmen vandaan komen. Of ik me ontspannen en relax voel bij een stem, en of de stem mij 'vertrouwt' is.
Net zoals in realiteit tijd, voelen of je iemand kan en wil vertrouwen. Tot hoever kan en wil je deze persoon vertrouwen? Weet dat je ook daar zelf de verantwoording voor dient te dragen. Per slot ben en blijf je altijd verantwoordelijk voor wat je wel en niet doet.

Een verhaal uit de praktijk:
Iemand die voor schizofreen uitgemaakt werd, vertelde dat hij het heel moeilijk vond toe te staan dat hij stemmen hoorde. Het bleek dat er ook een paar bij zaten die nog in het huidige leven waren. Mensen uit zijn omgeving, die ook nog in het materiële leven leefden.
Enkele van deze stemmen deden hun best om deze persoon 'door te laten draaien'. Hij hoorde opdrachten, welke deze stemmen wilden dat hij voor hen ging doen, en die hij niet uit wilde voeren.
Toen deze persoon mij ontmoette, was het de eerste keer dat hij er open over kon praten.
Ik heb ook hem verteld dat wat iemand ook zegt, een fysiek persoon of een geest verschijning -zonder fysiek lichaam- , dat hij zelf ten alle tijde kiest wat hij wel of niet wil doen. De eind verantwoording ligt altijd bij jezelf. No matter what!
Dat  geldt ten alle tijde! Kies bij alles wat jij wil kiezen. Je hebt zelf de keuze als een dokter je medicijnen voorschrijft, als een werkgever je iets wil laten doen waar je niet achter staat, als een vriend je iets voorsteld om samen te gaan doen, als je partner, je kind, je vader, je moeder je iets vraagt te doen, etc. Altijd ligt de eind verantwoording voor je doen en laten bij jezelf.
En als je jezelf dat herinnert, kan je ook stoppen met de vinger naar een ander te wijzen.
Dan weet je bij voorbaat al dat jij verantwoordelijk bent voor alles wat je doet en alles wat je laat.

Ik wens je toe dat je alllllles wat je doet of laat in Liefde doet, ten gunste van het Grote Geheel, inclusief jezelf.

Namasté, Tashi Delek, Kia Ora, Lucia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten